Friday, September 10, 2010

Penyebaran Melayu Semenanjung ke Nusantara

Melayu di malaysia terbahagi kepada dua Melayu tetap dan Melayu Perantauan (dari Nusantara)

Gelombang Melayu Semenanjung juga berlaku dari Semenanjung ke seluruh Nusantara; seperti di zaman besi di mana penduduk semenanjung berhijrah ke seluruh nusantara termsuk ke filipina.

semenanjung lebih terdedah kepada peperangan terutamanya dari Utara. Empayar Funan yang merangkumi semenanjung hingga ke vienam yang berperang dengan empayar empayar lain di utara menyaksikan perpindahan termasuk Empayar sailendera di jawa pada abad ke 6.

Malaka juga di katakan mempunyai penduduk yang amat ramai dan sebahagian besar berpindah ke demak setelah malaka di tawan portugis.

setengah kerajaan mempunyai bercantum dengan tempat lain di Nusantara yang sering berpindah antara sememnanjung dan nusantara;
1) Empayar Johor riau Lingga - kalau penduduk riau berhijrah ke Johor dan johor ke riau adalah perkara.
2) Perhubungan amat rapat (simbiotik) langkasuka (kelantan-ibukota)dan Kedah Tua dengan Acheh yang beribu tahun lamanya.
3) Empayar Malaka yang merangkumi Sumatera, semenanjung dan kalimantan serta pertalian darah dengan majapahit serta hubungan simbiotik dengan demak menyebabkan penduduk berdagang dan berpindah antara nusantara. 
4) Penduduk nusantara amat mahir dalam jalan laut. lebih senang bagi mereka mengunakan kapal untuk ke semenanjung atau dari semenanjung ke seluruh nusantara untuk tujuan perdagangan.
5) Penduduk Melayu semenanjung yang berpindah ke Sulawesi source: Melayu online (Indonesia) dan wikipedia. Dari beberapa sumber dapat diketahui bahwa sampai tahun 1615, roda perekonomian Sulawesi khususnya perdagangan antarpulau yang melalui pelabuhan Makassar dikuasai oleh orang Johor dan Pattani. Orang Melayu yang sudah bermukim di Sulawesi sejak berabad-abad lalu tetap memiliki hubungan dagang dengan negeri asalnya di tanah semenanjung dan kepulauan Riau.Kembalinya melayu bugis dan bugis kerna hubungan simbiotik adalah biasa. begitu juga dengan penduduk jawa di johor yang di katakan telah berpindah setelah hancurnya malaka.
6) Pengiriman ulama serta penghijrahan penduduk kelantan ke majapahit.

kemasukan balik (seperti balik kembali) penduduk nusantara berlaku sewaktu zaman tun razak dan juga di zaman lain berlaku bila ada sesuatu kawasan baru di buka seperti di kawasan Pulau Pinang. Empayar Johor juga serang mendapat penduduk nusantara kerna ia juga adalah sebagian dari kerajaan meliputi nusantara. Malah sebelum zaman sri wijaya, penduduk nusantara sering berpindah randah. Semenanjung juga amat terdedah dengan serangan pihak Utara menyebabkan ia juga mengirim penduduk hingga ke Filipina.

Apabila Gajah mada membuat Sumpah palapa dengan memasukan semenanjung walaupun semenanjung bukan negeri kepulauan ialah kerana semenanjung mengirim ramai penduduk keseluruh nusantara berabad lamanya.Sehingga ia merasakan semenanjung adalah sebahagian dari penduduk nusantara.

No comments:

Post a Comment